First Stop / Bridgestone Europa
First Stop Europa is een onderdeel van Bridgestone, de grootste bandenfabrikant ter wereld, en richt zich als retailketen op het vervangen van banden en het uitvoeren van professioneel auto onderhoud. First Stop Europa heeft in 20 landen in Europa ruim 2.500 locaties (eigen vestigingen en partners). De nieuwe Europese directie heeft zich ten doel gesteld om de winst van de formule te verbeteren en verdere groei van het netwerk binnen Europa te realiseren.
Case 1: Opstellen en uitvoeren actieplan First Stop Duitsland
First Stop Duitsland behaalt niet het gewenste financiele resultaat. DOEN! heeft de opdracht gekregen om een plan op te stellen met als doel het resultaat van First Stop Duitsland te verbeteren.
Resultaat: Na een analyse heeft DOEN! een plan opgesteld voor het verhogen van de omzet, het verlagen van de kosten en het aanpassen van de organisatie en managementstijl. Na akkoord van de Europese directie heeft DOEN! het plan samen met het lokale Duitse managementteam verder uitgewerkt en ook uitgevoerd. Het resultaat is dat er een solide budget voor 2013 is opgesteld waarin de maatregelen zijn opgenomen. De organisatie voert de afgesproken maatregelen uit en het financiele resultaat is significant verbeterd en in lijn met de verwachting.
Case 2: Coaching van de Spaanse Operations Director First Stop
Op verzoek van de Europese First Stop directie is DOEN! gevraagd om de Spaanse Operations Director te coachen op zijn managementstijl en inhoudelijke actieplannen op te stellen voor de operationele First Stop filiaalorganisatie.
Resultaat: DOEN! heeft de Operations Director gecoached op zijn managementstijl en in het opstellen, uitvoeren en opvolgen van actieplannen. Het resultaat is dat de Operations Director zijn organisatie veel meer stuurt op resultaat en dat verantwoordelijkheden daar worden gelegd waar ze thuis horen. Actieplannen leveren nu wel het gewenste resultaat op.
Case 3: opstellen van een First Stop operationeel manual
Onderdeel van het groeiplan van First Stop Europa is de uitrol van de formule naar landen waarin First Stop nog niet aanwezig is.
Resultaat: Samen met Francorp International heeft DOEN! een operationele handleiding geschreven dat als basis dient voor de werkwijze van alle filialen en partners binnen Europa en het Midden Oosten.